ΤΟΜΈΑΣ Κοινωνική Συνεργασία

Κατηγορία →  Ενεργός Πολίτης

Εισαγωγή

Η κοινωνία των πολιτών της τρίτης χιλιετίας, χρειάζεται ενεργούς και ενημερωμένους ανθρώπους, με άποψη αλλά και θέσεις για κάθε ζήτημα που αφορά στην ζωή τους, τόσο την προσωπική όσο και την οικογενειακή και την ευρύτερα κοινωνική.

Με άλλα λόγια, μας αφορά όλους οτιδήποτε γίνεται γύρω μας, π.χ. η μόλυνση του περιβάλλοντος, τα σκουπίδια στους δρόμους, τα αδέσποτα ζώα, το κυκλοφοριακό χάος, η έλλειψη υποδομών και σεβασμού για τους πολίτες με αναπηρίες, η ανεξέλεγκτη χρήση του νερού, η συμμετοχή στα κοινά και η ενεργή ψήφος, οι άστεγοι γύρω μας, η εγκατάλειψη των ηλικιωμένων, η εκμετάλλευση των παιδιών και η παιδική εργασία, η κακοποίηση της γυναίκας και η ενδοοικογενειακή βία κ.α.

Δυστυχώς η άνοδος του βιοτικού επιπέδου τις τελευταίες δεκαετίες όχι  μόνο δεν συνέβαλε στην λύση των προβλημάτων αυτών που μαστίζουν την σύγχρονη κοινωνία αλλά δημιούργησε και κάποια τα οποία τα παρατηρούμε όχι μόνο στο στενό οικογενειακό ή τοπικό περιβάλλον της γειτονιάς, του χωριού ή της πόλης μας, αλλά σε Εθνικό, Ευρωπαϊκό και ακόμα σε παγκόσμιο επίπεδο, μιας και οι επιπτώσεις από αυτά που συμβαίνουν σε μια χώρα ή ήπειρο επιβαρύνουν και όλες τις υπόλοιπες.

Σε αυτή την κατηγορία θα ασχοληθείς με οτιδήποτε αφορά την ενημέρωση, και πληροφόρηση, που οφείλει να έχει ο ενεργός πολίτης τόσο από τους θεσμοθετημένους φορείς όσο και αυτή που λαμβάνει από την δραστηριότητά του στο κοινωνικό σύνολο που μετέχει π.χ. την οικογένεια, το σχολείο, τη γειτονιά, την ενορία / θρησκευτική κοινότητα, το διαδίκτυο αλλά και την κοινωνία γενικότερα.

Επίσης, θα ασχοληθείς με αυτά που θα μπορείς εσύ, ως ενεργός πολίτης της κοινωνίας, να κάνεις πράξη ώστε, αυτά που θα διαπιστώνεις πως πρέπει να αλλάξουν, με θεσμικούς τρόπους να αλλάξουν.

Όπως έχει σωστά ειπωθεί:  «Δρούμε τοπικά, σκεφτόμαστε παγκόσμια».

Περιεχόμενα

Παρακάτω σου παραθέτουμε έναν κατάλογο με το τι ενδεικτικά περιέχει αυτή η Κατηγορία:

  • Ενεργός & Έξυπνος Καταναλωτής
  • Ενεργός Μαθητής
  • Επαγγελματικός  Προσανατολισμός
  • Κυκλοφοριακή Αγωγή
  • Σωστή Διατροφή για μια Υγιή ζωή
  • Πολιτική και Κυβέρνηση
  • Περιφερειακή,  Νομαρχιακή  και  Τοπική Αυτοδιοίκηση
  • Θεσμοθετημένες  Εξουσίες  (Νομοθετική, Εκτελεστική, Δικαστική)
  • Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας
  • Γεωργία και φυσικοί πόροι
  • Περιβάλλον (Προσωπική ευθύνη των πολιτών)
  • Προσφορά στον συνάνθρωπο
  • Καταστάσεις έκτακτης ανάγκης
  • Υπηρεσίες πρώτης ανάγκης
  • Δημόσια  διοίκηση  Δημοσιές  υπηρεσίες  (ΕΛΤΑ, ΔΕΗ, ΟΤΕ, Κ.Ε.Π.  κτλ)
  • Φορείς και Ανεξάρτητες Αρχές
  • Πολιτιστικοί – εξωραϊστικοί σύλλογο
  • Έγκλημα, νόμος, δικαιοσύνη
  • Πληροφορία και επικοινωνία
  • Ψυχαγωγία
  • Ταξίδια και τουρισμός
  • Υγεία, διατροφή και πρόνοια
  • Κοινωνική  Ασφάλεια,  Ασφαλιστικό  και Συνταξιοδοτικό Σύστημα
  • Μη Κυβερνητικοί Οργανισμοί, Εθελοντικές Οργανώσεις & Κινήσεις
  • Θρησκείες του Κόσμου
  • Διεθνείς Σχέσεις και Άμυνα

Μέθοδος Εργασίας

Ο τρόπος που θα εργασθείς είναι πολύ απλός και περιγράφεται αναλυτικά παρακάτω. Πιο συγκεκριμένα, κάνε τα εξής:

1) Επέλεξε μία θεματική ενότητα, όπως αυτή που περιγράφεται παραπάνω στο «Περιεχόμενα», π.χ.

«Ενεργός Καταναλωτής».

2) Αναζήτησε μεθοδικά σε διάφορες πηγές (βλ. παρακάτω) και συγκέντρωσε σχετικές πληροφορίες (π.χ. τι είναι καταναλωτής, ποιος μπορεί να παρέχει και πώς πρέπει να παρέχει υπηρεσίες σε καταστήματα γενικού και υγειονομικού ενδιαφέροντος, ποιος ελέγχει τις προσφερόμενες υπηρεσίες δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, πώς διασφαλίζονται οι πιστοποιήσεις I.S.O., H.A.S.P., κ.τ.λ.) και σύλλεξε τα αποτελέσματα.

3) Παρουσίασε τα αποτελέσματά σου, με μια δεκάλεπτη παρουσίαση ή μικρή έκθεση, στην Ενωμοτία ή την Ομάδα σου. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις αφίσες, φωτογραφίες, φωτοδιαφάνειες (slides), διαφάνειες, ηλεκτρονικές διαφάνειες (π.χ. PowerPoint), βίντεο (video), μουσική, τραγούδι, ποίηση, μαντινάδες, παροιμίες, θέατρο, θεατρικό παιχνίδι, σκετς, ζωγραφική, γλυπτική, χορό, παντομίμα, να φτιάξεις μία μικρή εφημερίδα ή ένα έντυπο, όλα μαζί ή κάποια από αυτά και γενικά, κάθε πρωτότυπο τρόπο που θα φανταστείς.

4) Δημιούργησε ένα σχετικό παιχνίδι που θα παίξετε στην Ενωμοτία ή στην Ομάδα σου ή βοήθησε, σε συνεργασία με τον Ενωμοτάρχη σου, τον Αρχηγό σου και το Συμβούλιο Τιμής, στην διοργάνωση μιας δράση προσφοράς της Ομάδας σου που θα έχει σχέση με τα αποτελέσματα των ευρημάτων σου (π.χ. μία δράση ενημέρωσης των μαθητών του σχολείου σου για το πώς να καταναλώνουν «έξυπνα»).

Πηγές Αναφοράς

Για να είναι η αναζήτησή σου καλή, κι άρα η όλη σου εργασία σου κατά το δυνατόν πλήρης, θα χρειαστείς διάφορες, όπως λέμε, «πηγές αναφοράς».  Αυτές περιλαμβάνουν τόσο κείμενα (βιβλιογραφία, αρθρογραφία, ειδησεογραφία  κ.τ.λ.), όσο και εικόνες, φωτογραφίες, άλλα οπτικοακουστικά μέσα (μουσική, κινηματογραφικές ταινίες, video, ντοκιμαντέρ, κ.τ.λ.) και πολυμέσα (multimedia), το διαδίκτυο (internet) αλλά ακόμα και διάφορα πρόσωπα που μπορούν να σε βοηθήσουν σχετικά («ζωντανές πηγές» ή «μαρτυρίες»).

Τέτοιες πηγές μπορούν να είναι:

* Διάφορες Βιβλιοθήκες: η προσωπική σου, αυτή της οικογένειάς σου, του Σχολείου σου, της Ενορίας ή της Θρησκευτικής κοινότητας που ανήκεις, της Ενωμοτίας, της Ομάδας και του Συστήματός σου, η Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης σου ή η Κοινοτική του χωριού σου, οι Βιβλιοθήκες Πανεπιστημίων, Πολυτεχνείων, Ανωτάτων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Μουσείων και άλλων εκπαιδευτικών φορέων που τυχόν υπάρχουν στην περιοχή που κατοικείς, η Εθνική Βιβλιοθήκη στην Αθήνα κ.τ.λ. .Θυμήσου πως οι Βιβλιοθήκες δεν έχουν μόνο βιβλία, αλλά επίσης εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες και άλλα έντυπα.

* Αντίστοιχα, μπορείς να αναζητήσεις οπτικοακουστικό υλικό σε διάφορες Δισκοθήκες, Ταινιοθήκες και Συλλογές Πολυμέσων («Πολυμεσοθήκες», Médiatheques). Θυμήσου πως πολλές δημόσιες Βιβλιοθήκες διαθέτουν και τέτοια τμήματα.

* Τηλεοπτικές  εκπομπές  που  ασχολούνται  με  το συγκεκριμένο θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις ή άλλες καλλιτεχνικές  και επιστημονικές εκδηλώσεις σχετικές με το θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Επιστήμονες, τεχνολόγοι και τεχνικοί ειδικευμένοι σε  αυτό το αντικείμενο: δικηγόροι, δικαστές, οικονομολόγοι, λογιστές, υπάλληλοι της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, υπάλληλοι διαφόρων υπουργείων και φορέων, υπάλληλοι υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κ.α. . Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους ανθρώπους.

* Φορείς και υπηρεσίες που έχουν στόχο την ευαισθητοποίηση αλλά και την θεσμοθετημένη ενημέρωση των πολιτών. Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους φορείς και υπηρεσίες.

 

* Διάφοροι Ιστοχώροι, όπως:

  1. Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα: https://gr.humanrights.com
  2. Ευρωπαϊκός Κοινωνικός Χάρτης:https://www.refworld.org
  3. Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης:https://www.europarl.europa.eu
  4. Σύνταγμα της Ελλάδος: https://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/
  5. Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (Ο.Η.Ε.): http://www.un.org/
  6. UNESCO: http://portal.unesco.org
  7. UNICEF: https://www.unicef.org/
  8. Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.): http://europa.eu/index_el.htm
  9. Υπηρεσία Europe Direct: https://europa.eu/european-union
  10. Συμβούλιο της Ευρώπης (ΣτΕ): http://www.coe.int
  11. Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων: http://www.echr.coe
  12. Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών http://www.ecml.at/
  13. Βουλή των Ελλήνων http://www.parliament.gr/
  14. Υπουργείο Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων (ΥΠ.Ε.Π.Θ.): http://www.ypepth.gr/
  15. Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης: http://www.gsae.edu.gr/el/
  16. Υπουργείο Υγείας: https://www.moh.gov.gr/
  17. Υπουργείο  Εθνικής  Οικονομίας  & Οικονομικών: http://www.mnec.gr/
  18. Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης: https://www.efka.gov.gr/el
  19. Γενική Γραμματεία Καταναλωτή: http://www.efpolis.gr/
  20. Γενική Γραμματεία Ισότητας: http://www.isotita.gr/
  21. Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας: http://www.kethi.gr/
  22. Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα: http://www.dpa.gr/
  23. Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.): http://www.kep.gov.gr/
  24. Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (Ε.Φ.Ε.Τ.): http://www.efet.gr/
  25. Συνήγορος  του Πολίτη: http://www.synigoros.gr

Και διάφοροι άλλοι δικτυακοί τόποι (ιστοσελίδες) όπου μπορείς να βρεις χρησιμοποιώντας γνωστές μηχανές αναζήτησης (π.χ. google, yahoo κ.α.) πάντα όμως με την βοήθεια ενός ενήλικου που έχει σχέση με το Διαδίκτυο.

Και φυσικά μην ξεχνάς ότι βοήθεια μπορείς κάθε φορά να ζητάς από τους Γονείς και την υπόλοιπη οικογένειά σου, τους φίλους σου, τους εκπαιδευτικούς σου, τον Ιερέα της περιοχής σου και βέβαια, τον Ενωμοτάρχη και τον Αρχηγό σου.

Κατηγορία →  Ανθρώπινα Δικαιώματα

Εισαγωγή

Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα είναι το σύνολο των Ελευθεριών και Δικαιωμάτων που έχουμε όλοι οι άνθρωποι από τη στιγμή της γέννησης μας μέχρι και τη στιγμή του θανάτου μας. Κάποια μάλιστα απ’ αυτά τα έχουμε ακόμα και πριν την γέννησή μας, ως αγέννητα έμβρυα στην κοιλιά της μητέρας μας (π.χ. το δικαίωμα στην ιατρική φροντίδα), αλλά και μετά τον θάνατό μας (π.χ. το δικαίωμα στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια).

Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα τα έχουμε ανεξάρτητα από τις φυσικές ή επίκτητες διαφορές μας, από το αν π.χ. έχουμε λευκό ή μαύρο δέρμα, στρογγυλά ή σκιστά μάτια, αν είμαστε γυναίκες ή άνδρες, παιδιά ή ενήλικες ή ηλικιωμένοι, από το αν είμαστε ψηλοί ή κοντοί, παχείς ή αδύνατοι, με κάποια αναπηρία ή χωρίς αυτήν, πολίτες μια συγκεκριμένης χώρας ή όχι, πιστοί αυτής της θρησκείας ή εκείνης.

Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα τα έχουμε για έναν και μοναδικό λόγο: ακριβώς επειδή είμαστε Άνθρωποι. Κανένας άλλος, είτε άνθρωπος, είτε ομάδα ανθρώπων, είτε κυβέρνηση, είτε φορέας κ.τ.λ. δεν μπορεί να μας τα αφαιρέσει. Γι’ αυτό και λέμε πως είναι αναφαίρετα.

Όμως, στην καθημερινή μας ζωή συμβαίνει να μην σέβονται όλοι οι άνθρωποι, ούτε όλοι οι φορείς και οι κυβερνήσεις, τα Ανθρώπινα Δικαιώματα όλων των άλλων ανθρώπων, είτε π.χ. επειδή είμαστε διαφορετικοί από τον άλλο άνθρωπο, είτε επειδή δεν συμφωνούμε  μαζί του. Τότε μιλάμε για Διάκριση, η οποία μπορεί να πάρει διάφορες μορφές, όπως π.χ. ο Ρατσισμός, η καταπίεση των γυναικών, η εκμετάλλευση των παιδιών κ.τ.λ. .Οι διακρίσεις κάθε μορφής είναι η σοβαρότερη προσβολή που μπορούμε να κάνουμε σε έναν άνθρωπο, αφού όταν δεν σεβόμαστε τα Ανθρώπινα Δικαιώματά του, είναι σαν να του λέμε ότι δεν είναι άνθρωπος κι αυτό είναι φυσικά μεγάλο ψέμα. Όπως λέμε, προσβάλουμε την Ανθρώπινη Αξιοπρέπεια.

Η φράση της Προσκοπικής μας Υπόσχεσης «να βοηθώ κάθε Άνθρωπο σε κάθε περίσταση», (μεταξύ άλλων) υποδεικνύει την δέσμευση, που ως Πολίτης της Ελλάδας, της Ευρώπης και του κόσμου ανέλαβες, να ενθαρρύνεις τους άλλους ώστε να καταπολεμηθούν οι όποιες διακρίσεις υπάρχουν.

Οι κυβερνήσεις, οι φορείς αλλά και ο κάθε απλός Άνθρωπος έχει την ευθύνη για την διασφάλιση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Η προστασία τους είναι ΥΠΟΘΕΣΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ.

Περιεχόμενα

Παρακάτω σου παραθέτουμε έναν κατάλογο με το τι ενδεικτικά περιέχει αυτή η Κατηγορία:

  • Δικαίωμα στην Ζωή και στην Ανθρώπινη Αξιοπρέπεια
  • Ατομικά Δικαιώματα
  • Πολιτικά Δικαιώματα
  • Κοινωνικά Δικαιώματα
  • Εκπαιδευτικά, Μορφωτικά & Πολιτιστικά Δικαιώματα
  • Θρησκευτικά Δικαιώματα
  • Δικαιώματα Παιδιών
  • Ισότητα των Δύο Φύλων
  • Δικαιώματα Γυναίκας
  • Δικαιώματα Τρίτης Ηλικίας
  • Δικαιώματα Προσώπων με Αναπηρίες
  • Δικαιώματα Προσφύγων
  • Δικαιώματα Μεταναστών
  • Δικαιώματα Μειονοτήτων
  • Ιστορία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων από την αρχαιότητα έως σήμερα
  • Τα Ανθρώπινα Δικαιωμάτων στην Ελλάδα
  • Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στην Ευρώπη
  • Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στον Κόσμο
  • Μορφές Διάκρισης (π.χ. Ρατσισμός,  Ξενοφοβία κ.α.)
  • Σύγκρουση Δικαιωμάτων
  • Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Μέθοδος Εργασίας

Ο τρόπος που θα εργασθείς είναι πολύ απλός και περιγράφεται αναλυτικά παρακάτω. Πιο συγκεκριμένα, κάνε τα εξής:

2) Επέλεξε μία θεματική ενότητα, όπως αυτή που περιγράφεται παραπάνω στο  «Περιεχόμενα»,  π.χ.

«Δικαιώματα Παιδιών».

3) Αναζήτησε μεθοδικά σε διάφορες πηγές (βλ. παρακάτω) και συγκέντρωσε σχετικές πληροφορίες (π.χ. ποια είναι αυτά τα δικαιώματα, ποιες μορφές διάκρισης σε βάρος των παιδιών υπάρχουν, κ.τ.λ.) και σύλλεξε τα αποτελέσματα.

4) Παρουσίασε τα αποτελέσματά σου, με μια δεκάλεπτη παρουσίαση ή μικρή έκθεση, στην Ενωμοτία  ή την Ομάδα σου. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις αφίσες, φωτογραφίες, φωτοδιαφάνειες (slides), διαφάνειες, ηλεκτρονικές διαφάνειες (π.χ. PowerPoint), βίντεο (video), μουσική, τραγούδι, ποίηση, μαντινάδες, παροιμίες, θέατρο, θεατρικό παιχνίδι, σκετς, ζωγραφική, γλυπτική, χορό, παντομίμα, να φτιάξεις μία μικρή εφημερίδα ή ένα έντυπο, όλα μαζί ή κάποια από αυτά και γενικά, κάθε πρωτότυπο τρόπο που θα φανταστείς.

5) Δημιούργησε ένα σχετικό παιχνίδι που θα παίξετε στην Ενωμοτία ή στην Ομάδα σου ή βοήθησε, σε συνεργασία με τον Ενωμοτάρχη σου, τον Αρχηγό σου και το Συμβούλιο Τιμής, στην διοργάνωση μιας δράση προσφοράς της Ομάδας σου που θα έχει σχέση με τα αποτελέσματα των ευρημάτων σου (π.χ. σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών).

Πηγές Αναφοράς

Για να είναι η αναζήτησή σου καλή, κι άρα η όλη σου εργασία σου κατά το δυνατόν πλήρης, θα χρειαστείς διάφορες, όπως λέμε, «πηγές αναφοράς». Αυτές περιλαμβάνουν τόσο κείμενα (βιβλιογραφία, αρθογραφία, ειδησεογραφία  κ.τ.λ.), όσο και εικόνες, φωτογραφίες, άλλα οπτικοακουστικά μέσα (μουσική, κινηματογραφικές ταινίες, video, ντοκιμαντέρ, κ.τ.λ.) και πολυμέσα (multimedia), το διαδίκτυο (internet) αλλά ακόμα και διάφορα πρόσωπα που μπορούν να σε βοηθήσουν σχετικά («ζωντανές πηγές» ή «μαρτυρίες»).

Τέτοιες πηγές μπορούν να είναι:

* Διάφορες Βιβλιοθήκες: η προσωπική σου, αυτή της  οικογένειάς σου, του Σχολείου σου, της Ενορίας ή της Θρησκευτικής κοινότητας που ανήκεις, της Ενωμοτίας, της Ομάδας και του Συστήματός σου, η Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης σου ή η Κοινοτική του χωριού σου, οι Βιβλιοθήκες Πανεπιστημίων, Πολυτεχνείων, Ανωτάτων  Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Μουσείων και άλλων εκπαιδευτικών φορέων που τυχόν υπάρχουν στην περιοχή που κατοικείς, η Εθνική Βιβλιοθήκη στην Αθήνα κ.τ.λ. .Θυμήσου πως οι Βιβλιοθήκες δεν έχουν μόνο βιβλία, αλλά επίσης εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες και άλλα έντυπα.

* Αντίστοιχα, μπορείς να αναζητήσεις οπτικοακουστικό υλικό σε διάφορες Δισκοθήκες, Ταινιοθήκες και Συλλογές Πολυμέσων («Πολυμεσοθήκες»,  Médiatheques). Θυμήσου πως πολλές δημόσιες Βιβλιοθήκες διαθέτουν και τέτοια τμήματα.

* Τηλεοπτικές εκπομπές που ασχολούνται με το συγκεκριμένο θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις ή άλλες καλλιτεχνικές και επιστημονικές εκδηλώσεις σχετικές με το θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Επιστήμονες, τεχνολόγοι και τεχνικοί ειδικευμένοι σε αυτό το αντικείμενο: κοινωνιολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι, νοσηλευτές, ιατροί, δικηγόροι, δικαστές, υπάλληλοι της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, υπάλληλοι διαφόρων υπουργείων και φορέων, υπάλληλοι υπηρεσιών της  Ευρωπαϊκής Ένωσης κ.α. . Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους ανθρώπους.

* Φορείς και υπηρεσίες που έχουν στόχο την ευαισθητοποίηση των πολιτών γύρω από τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και την προάσπιση τους. Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους φορείς και υπηρεσίες.

* Διάφοροι Ιστοχώροι, όπως:

  1. Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα: https://gr.humanrights.com
  2. Ευρωπαϊκός Κοινωνικός Χάρτης: https://www.refworld.org
  3. Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης: https://www.europarl.europa.eu
  4. Σύνταγμα της Ελλάδος: https://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/
  5. Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (Ο.Η.Ε.): http://www.un.org/
  6. Γραφείο Ύπατου Αρμοστή Ο.Η.Ε. για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα: http://www.ohchr.org/
  7. Ύπατη Αρμοστεία Ο.Η.Ε. για τους Πρόσφυγες:  http://www.unhcr.gr/
  8. UNESCO: http://portal.unesco.org
  9. UNICEF:  http://www.unicef.org
  10. Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.): http://europa.eu/index_el.htm
  11. Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου http://europa.eu/pol/rights/index_el.htm
  12. Συμβούλιο της Ευρώπης (ΣτΕ): http://www.coe.int
  13. Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων: https://www.echr.coe
  14. Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών: http://www.ecml.at/
  15. Βουλή των Ελλήνων: http://www.parliament.gr/
  16. Υπουργείο Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων (ΥΠ.Ε.Π.Θ.): http://www.ypepth.gr/
  17. Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης: http://www.gsae.edu.gr/el/
  18. Γενική Γραμματεία Ισότητας: http://www.isotita.gr/
  19. Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας: http://www.kethi.gr/
  20. Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα:  http://www.dpa.gr/
  21. Γενική Γραμματεία Καταναλωτή: http://www.efpolis.gr/
  22. Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.): http://www.kep.gov.gr/
  23. Διεθνής  Αμνηστία: http://www.amnesty.org.gr/
  24. SCI Hellas:  http://www.sci.gr/
  25. Κέντρο Ερευνών Μειονοτικών Ομάδων: http://www.kemo.gr/

Και διάφοροι άλλοι δικτυακοί τόποι (ιστοσελίδες) όπου μπορείς να βρεις χρησιμοποιώντας γνωστές μηχανές αναζήτησης (π.χ. google, yahoo κ.α.) πάντα όμως με την βοήθεια ενός ενήλικου που έχει σχέση με το Διαδίκτυο.

Και φυσικά μην ξεχνάς ότι βοήθεια μπορείς κάθε φορά να ζητάς από τους Γονείς και την υπόλοιπη οικογένειά σου, τους φίλους σου, τους εκπαιδευτικούς σου, τον Ιερέα της περιοχής σου και βέβαια, τον Ενωμοτάρχη και τον Αρχηγό σου.

Κατηγορία → Παγκόσμια Συναδέλφωση και Ειρήνη

Εισαγωγή

Η οργάνωση των ανθρώπων σε διάφορες ομάδες (οικογένειες, κοινότητες, κοινωνίες, τάξεις, φυλές, έθνη κ.τ.λ.) χάνεται στα βάθη των αιώνων. Οι Αρχαίοι Έλληνες Φιλόσοφοι, όπως ο Αριστοτέλης, υποστήριζαν εδώ και 2.500 χρόνια ότι «ο άνθρωπος είναι από την φύση του κοινωνικό ον», θέλοντας έτσι να δείξουν ότι ο άνθρωπος έχει ανάγκη άλλους ανθρώπους για να είναι ευτυχής.

Η άποψη αυτή εξακολουθεί να είναι επίκαιρη, αφού οι σύγχρονες επιστήμες υγείας (Ιατρική, Νοσηλευτική, Ψυχολογία κ.τ.λ.) δέχονται πως υγιής δεν είναι ο άνθρωπος που είναι καλά μόνο στο σώμα και την ψυχή, αλλά και που είναι ευτυχισμένος με τον κοινωνικό του περίγυρο.

Η οργάνωση, όμως, αυτή των ανθρώπων σε ομάδες, που κάθε μία έχει τους δικούς της κανόνες, οδήγησε πολλές φορές σε συγκρούσεις μεταξύ των ανθρώπων, με χειρότερες μορφές τον πόλεμο και την τρομοκρατία.

Ως Πρόσκοπος, όμως, έχεις υποσχεθεί αφενός «να εκτελείς το Καθήκον σου […] προς την Πατρίδα» κι αφετέρου «να  βοηθάς κάθε άνθρωπο σε κάθε περίσταση», ανεξάρτητα από την θρησκεία του, την φυλή του, το έθνος του κ.τ.λ. . Όπως έλεγε ο ίδιος ο Ιδρυτής της Προσκοπικής Κίνησης Λόρδος Baden – Powell: «Ο πατριωτισμός για την χώρα μας δεν είναι μόνο ανόητος αλλά και επιβλαβής, όταν δεν βλέπει πέρα από τον ορίζοντά του και δεν αναγνωρίζει και εκτιμά το καλό στα άλλα έθνη».

Η ερασιτεχνική αυτή ασχολία σε προσκαλεί σε ένα μικρό προσωπικό ταξίδι για να ανακαλύψεις άλλους πολιτισμούς και έθνη, να γνωρίσεις τους διεθνείς οργανισμούς, να καταλάβεις τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι σ’ όλο τον κόσμο και να βοηθήσεις κι εσύ με τον τρόπο σου στην δημιουργία ενός ειρηνικού και καλύτερου κόσμου.

Περιεχόμενα

Παρακάτω σου παραθέτουμε έναν κατάλογο με το τι ενδεικτικά περιέχει αυτή η Κατηγορία:

  • Πολιτισμοί και Κουλτούρες του Κόσμου (ήθη, έθιμα, παραδόσεις, θρησκεία, γλώσσα, κουζίνα κ.τ.λ.)
  • Διαπολιτισμική Μάθηση
  • Πολυπολιτισμική & Διαπολιτισμική Κοινωνία
  • Θρησκείες του Κόσμου
  • Γλώσσες του Κόσμου
  • Η ζωή στο εξωτερικό
  • Φίλοι στο εξωτερικό
  • Φίλοι δι’ αλληλογραφίας στο εξωτερικό
  • Ταξιδεύοντας στο εξωτερικό (απαραίτητες πληροφορίες, ταξιδιωτικά έγγραφα, θέματα υγείας, κίνδυνοι κ.τ.λ.)
  • Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών
  • Το Συμβούλιο της Ευρώπης
  • Η Ευρωπαϊκή Ένωση
  • Η Ευρωπαϊκή Πολιτειακότητα / Ιθαγένεια
  • Άλλοι Διεθνείς και Ευρωπαϊκοί Οργανισμοί (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, Παγκόσμια Τράπεζα, Οργανισμός για την Ανάπτυξη και την Συνεργασία στην Ευρώπη κ.τ.λ.)
  • Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και οι παραβιάσεις τους στον κόσμο
  • Ο Πόλεμος, η Τρομοκρατία και η προαγωγή της Ειρήνης
  • Κοινωνικά και Ανθρωπιστικά προβλήματα στον Κόσμο
  • Διεθνείς Ανθρωπιστικές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (UNICEF, Ερυθρός Σταυρός, Γιατροί του Κόσμου, Διεθνής Αμνηστία κ.τ.λ.)
  • Οι Μετανάστες
  • Οι Πρόσφυγες
  • Ο Παγκόσμιος Οργανισμός της Προσκοπικής Κίνησης (ιστορία, χώρες – μέλη, χώρες – ιδρυτικά μέλη,  δομή  και  οργάνωση,  ο  ρόλος  του  Σ.Ε.Π. κ.τ.λ.)

Μέθοδος Εργασίας

Ο τρόπος που θα εργασθείς είναι πολύ απλός και περιγράφεται αναλυτικά παρακάτω. Πιο συγκεκριμένα, κάνε τα εξής:

1) Επέλεξε μία θεματική ενότητα, όπως αυτή που περιγράφεται παραπάνω στο «Περιεχόμενα»,  π.χ.

«Το Συμβούλιο της Ευρώπης».

2) Αναζήτησε μεθοδικά σε διάφορες πηγές (βλ. παρακάτω) και συγκέντρωσε σχετικές πληροφορίες (π.χ. πότε ιδρύθηκε, ποιες χώρες το αποτελούν, ποιοι οι σκοποί του, πώς διοικείται και λειτουργεί, ποιες οι επίσημες γλώσσες του, τι δραστηριότητες χρηματοδοτεί στην Ελλάδα αλλά και γενικότερα, κ.τ.λ.) και σύλλεξε τα αποτελέσματα.

3) Παρουσίασε τα αποτελέσματά σου, με μια δεκάλεπτη παρουσίαση ή μικρή έκθεση, στην Ενωμοτία ή την Ομάδα σου. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις αφίσες, φωτογραφίες, φωτοδιαφάνειες (slides), διαφάνειες, ηλεκτρονικές διαφάνειες (π.χ. PowerPoint), βίντεο (video), μουσική, τραγούδι, ποίηση, μαντινάδες, παροιμίες, θέατρο, θεατρικό παιχνίδι, σκετς, ζωγραφική, γλυπτική, χορό, παντομίμα, να φτιάξεις μία μικρή εφημερίδα ή ένα έντυπο, όλα μαζί ή κάποια από αυτά και γενικά, κάθε πρωτότυπο τρόπο που θα φανταστείς.

4) Δημιούργησε ένα σχετικό παιχνίδι που θα παίξετε στην Ενωμοτία ή στην Ομάδα σου ή βοήθησε, σε συνεργασία με τον Ενωμοτάρχη σου, τον Αρχηγό σου και το Συμβούλιο Τιμής, στην διοργάνωση μιας δράση προσφοράς της Ομάδας σου που θα έχει σχέση με τα αποτελέσματα των ευρημάτων σου (π.χ. μία δράση ενημέρωσης των μαθητών του σχολείου σου για το Συμβούλιο της Ευρώπης).

Πηγές Αναφοράς

Για να είναι η αναζήτησή σου καλή, κι άρα η όλη σου εργασία σου κατά το δυνατόν πλήρης, θα χρειαστείς διάφορες, όπως λέμε, «πηγές αναφοράς». Αυτές περιλαμβάνουν τόσο κείμενα (βιβλιογραφία, αρθογραφία, ειδησεογραφία  κ.τ.λ.), όσο και εικόνες, φωτογραφίες, άλλα οπτικοακουστικά μέσα (μουσική, κινηματογραφικές ταινίες, video, ντοκιμαντέρ, κ.τ.λ.) και πολυμέσα (multimedia), το διαδίκτυο (internet) αλλά ακόμα και διάφορα πρόσωπα που μπορούν να σε βοηθήσουν σχετικά («ζωντανές πηγές» ή «μαρτυρίες»).

Τέτοιες πηγές μπορούν να είναι:

* Διάφορες Βιβλιοθήκες: η προσωπική σου, αυτή της οικογένειάς σου, του Σχολείου σου, της Ενορίας ή της Θρησκευτικής κοινότητας που ανήκεις, της Ενωμοτίας, της Ομάδας και του Συστήματός σου, η  Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης σου ή η Κοινοτική του χωριού σου, οι Βιβλιοθήκες Πανεπιστημίων, Πολυτεχνείων, Ανωτάτων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Μουσείων και άλλων εκπαιδευτικών φορέων που τυχόν υπάρχουν στην περιοχή που κατοικείς, η Εθνική Βιβλιοθήκη στην Αθήνα κ.τ.λ. . Θυμήσου πως οι Βιβλιοθήκες δεν έχουν μόνο βιβλία, αλλά επίσης εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες και άλλα έντυπα.

* Αντίστοιχα, μπορείς να αναζητήσεις οπτικοακουστικό υλικό σε διάφορες Δισκοθήκες, Ταινιοθήκες  και Συλλογές Πολυμέσων («Πολυμεσοθήκες», Médiatheques). Θυμήσου πως πολλές δημόσιες Βιβλιοθήκες διαθέτουν και τέτοια τμήματα.

 

* Τηλεοπτικές εκπομπές που ασχολούνται με το συγκεκριμένο θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις ή άλλες καλλιτεχνικές  και επιστημονικές εκδηλώσεις σχετικές με το θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Επιστήμονες ειδικευμένοι σε αυτό το αντικείμενο: κοινωνιολόγοι, νομικοί, εκπαιδευτές νεολαίας, λειτουργοί νεολαίας, κοινωνικοί λειτουργοί, ιστορικοί κ.τ.λ. . Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους ανθρώπους.

* Εξειδικευμένο προσωπικό, όπως υπάλληλοι της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, υπάλληλοι διαφόρων υπουργείων και φορέων, υπάλληλοι διεθνών οργανισμών, κ.α. . Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους ανθρώπους.

* Φορείς και υπηρεσίες που έχουν στόχο την σχετική  ενημέρωση των πολιτών. .Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου  και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους φορείς και υπηρεσίες.

* Διάφοροι ιστοχώροι, όπως:

  1. Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα: https://gr.humanrights.com
  2. Ευρωπαϊκός Κοινωνικός Χάρτης: https://www.refworld.org
  3. Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης: https://www.europarl.europa.eu
  4. Σύνταγμα της Ελλάδος: https://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/
  5. Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (Ο.Η.Ε.): http://www.un.org/
  6. Γραφείο Ύπατου Αρμοστή Ο.Η.Ε. για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα: http://www.ohchr.org/
  7. Ύπατη Αρμοστεία Ο.Η.Ε. για τους Πρόσφυγες: http://www.unhcr.gr/
  8. UNESCO:  http://portal.unesco.org
  9. UNICEF:  http://www.unicef.org
  10. Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.): http://europa.eu/index_el.htm
  11. Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου http://europa.eu/pol/rights/index_el.htm
  12. Συμβούλιο της Ευρώπης (ΣτΕ): http://www.coe.int
  13. Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων: http://www.echr.coe.int/echr/
  14. Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών: http://www.ecml.at/
  15. Βουλή των Ελλήνων: http://www.parliament.gr/
  16. Υπουργείο Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων (ΥΠ.Ε.Π.Θ.): http://www.ypepth.gr/
  17. Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης: http://www.gsae.edu.gr/el/
  18. Υπουργείο Εξωτερικών:  http://www.mfa.gr/
  19. Κέντρα  Εξυπηρέτησης   Πολιτών  (Κ.Ε.Π.): http://www.kep.gov.gr/
  20. Διεθνής  Αμνηστία: http://www.amnesty.org.gr/

Και διάφοροι άλλοι δικτυακοί τόποι (ιστοσελίδες) όπου μπορείς να βρεις χρησιμοποιώντας γνωστές μηχανές αναζήτησης (π.χ. google, yahoo κ.α.) πάντα όμως με την βοήθεια ενός ενήλικου που έχει σχέση με το Διαδίκτυο.

Και φυσικά μην ξεχνάς ότι βοήθεια μπορείς κάθε φορά να ζητάς από τους Γονείς και την υπόλοιπη οικογένειά σου, τους φίλους σου, τους εκπαιδευτικούς σου, τον Ιερέα της περιοχής σου και βέβαια, τον Ενωμοτάρχη και τον Αρχηγό σου.