ΤΟΜΈΑΣ

Υπαίθρια Ζωή

Κατηγορία → Γη

Εισαγωγή

Στις μέρες μας οι περισσότεροι κάτοικοι αυτής της χώρας ζούνε σε πόλεις μακριά από  την  φύση και το δάσος. Οι περισσότεροι λοιπόν από εσάς θα έχετε παρατηρήσει ότι κάθε φορά που βρίσκεστε μακριά από την πόλη πάνω σε ένα ψηλό βουνό, μέσα σε ένα φαράγγι ή δίπλα σε ένα ποταμό ότι έρχεστε σε επαφή με ένα τελείως διαφορετικό τρόπο ζωής, ένα τρόπο ζωής στον οποίο σημαντική θέση έχει η αλληλεπίδραση με τα φυτά και τα ζώα που είναι οι βασική κάτοικοι του χώρου ενώ εμείς κατέχουμε την θέση του επισκέπτη.

Στην  συγκεκριμένη  λοιπόν  ερασιτεχνική  ασχολία θα πρέπει να ασχοληθείς με ότι συναντάς μέσα σε ένα δάσος και τις πιθανές δεξιότητες που θα χρειαστείς για να κατανοήσεις  παραπάνω  τον διαφορετικό  αυτό  τρόπο ζωής και να μπορέσεις να αλληλεπιδράσεις μαζί του με ασφάλεια  και  σεβασμό.  Αντιμετωπίζοντας το καθετί ξεχωριστά και όχι πια σαν σύνολο.

Δηλαδή θα σου δοθεί η ευκαιρία να ασχοληθείς με εκείνο το κουκουνάρι που είδες στην τελευταία σου εκδρομή να κρέμεται από ένα φυτό το οποίο ονομάζουμε πεύκο και βλέποντας το συνειδητοποίησες ότι δεν ξέρεις τίποτα παραπάνω για αυτόν το φυτό παρά μόνο ότι σου προσφέρει τον ίσκιο του για να απλώσεις την σκηνή σου. Ή για εκείνο το σκίουρο που μάζεψε το κουκουνάρι που μόλις είδες χωρίς καν να μπορείς να καταλάβεις τι χρήσιμο μπορεί ο σκίουρος να βρει στο κουκουνάρι.

Ακόμα θα σου δοθεί η ευκαιρία να ανακαλύψεις γνώσεις πέρα του εγκολπίου για το πώς  μπορείς να ζήσεις μέσα στην φύση με άνεση με υλικά από την φύση και πολύ  λίγα κατασκευασμένα  από ανθρώπινα χέρια. Όχι για να επιβιώσεις στην απίθανη περίπτωση που χρειαστεί όταν χαθείς μέσα σε ένα δάσος ή για οποιαδήποτε άλλο λόγο. Αλλά για να ακονίσεις το μυαλό σου για το πώς ένα συγκεκριμένο αντικείμενο μπορεί να έχει πολλές περισσότερες χρήσεις από αυτές που όλοι οι άλλοι νομίζουν. Είναι αυτό ακριβώς που έκανε ο πολυμήχανος Οδυσσέας στην Οδύσσεια του Ομήρου.

Σας δίνεται η ευκαιρία να γνωρίσετε περαιτέρω το μαγικό δάσος μην την χάσετε!!

Περιεχόμενα

Παρακάτω σου παραθέτουμε έναν κατάλογο με το τι ενδεικτικά περιέχει αυτή η Κατηγορία:

  • Α’ Βοήθειες σε Ζώα
  • Ανίχνευση
  • Διαβίωση στο Δάσος
  • Εξερεύνηση
  • Κατασκήνωση
  • Μαγειρική στο Ύπαιθρο
  • Ορειβασία
  • Σπηλαιολογία
  • Τοπογραφία
  • Μαθαίνω για τα φυτά
  • Μαθαίνω για τα ζώα

Μέθοδος Εργασίας

Ο τρόπος που θα εργασθείς είναι πολύ απλός και περιγράφεται αναλυτικά παρακάτω. Πιο συγκεκριμένα, κάνε τα εξής:

1) Επέλεξε μία θεματική ενότητα, όπως αυτή περιγράφεται παραπάνω στο «Περιεχόμενα», π.χ. «μαθαίνω για τα ζώα».

2) Αναζήτησε μεθοδικά σε  διάφορες πηγές (βλ. παρακάτω) και συγκέντρωσε σχετικές πληροφορίες (π.χ. μάθε για την αλεπού: πού ζει, τι τρώει, τι κάνει το χειμώνα, πότε ζευγαρώνει, πόσα μικρά γεννά, πόσα χρόνια ζει, σε ποιες χώρες ζει κτλ) και σύλλεξε τα αποτελέσματα.

3) Παρουσίασε τα αποτελέσματά σου, με μια δεκάλεπτη παρουσίαση ή μικρή έκθεση, στην Ενωμοτία  ή την Ομάδα σου. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις αφίσες, φωτογραφίες, φωτοδιαφάνειες (slides), διαφάνειες, ηλεκτρονικές διαφάνειες (π.χ. PowerPoint), βίντεο (video), μουσική, τραγούδι, ποίηση, μαντινάδες, παροιμίες,  θέατρο,  θεατρικό  παιχνίδι,  σκετς, ζωγραφική,  γλυπτική,  χορό,  παντομίμα,  να  φτιάξεις μία μικρή εφημερίδα ή ένα έντυπο, όλα μαζί ή κάποια από αυτά και γενικά, κάθε πρωτότυπο τρόπο που θα φανταστείς.

4)  Δημιούργησε  ένα  σχετικό  παιχνίδι  που  θα  παίξετε στην Ενωμοτία ή στην Ομάδα σου ή βοήθησε, σε συνεργασία με το τον Ενωμοτάρχη σου, τον Αρχηγό σου και το Συμβούλιο Τιμής, στην διοργάνωση μιας δράσης προσφοράς  της  Ομάδας σου  που  θα  έχει σχέση με τα αποτελέσματα των ευρημάτων σου (π.χ. βοήθησε σε ένα σύλλογο προστασίας άγριων ζώων).

Πηγές Αναφοράς

Για να είναι η αναζήτησή σου καλή, κι άρα η όλη σου εργασία σου κατά το δυνατόν πλήρης, θα χρειαστείς διάφορες, όπως λέμε, «πηγές αναφοράς». Αυτές περιλαμβάνουν τόσο κείμενα (βιβλιογραφία, αρθρογραφία, ειδησεογραφία  κ.τ.λ.),  όσο  και  εικόνες,  φωτογραφίες, άλλα οπτικοακουστικά μέσα (μουσική, κινηματογραφικές ταινίες, video, ντοκιμαντέρ, κ.τ.λ.) και πολυμέσα (multimedia), το διαδίκτυο (internet) αλλά ακόμα και διάφορα πρόσωπα που μπορούν να σε βοηθήσουν σχετικά («ζωντανές πηγές» ή «μαρτυρίες»).

Τέτοιες πηγές μπορούν να είναι:

* Διάφορες  Βιβλιοθήκες: η προσωπική σου, αυτή της  οικογένειάς σου, του Σχολείου σου, της Ενορίας ή της Θρησκευτικής κοινότητας που ανήκεις, της Ενωμοτίας, της Ομάδας και του Συστήματός σου, η  Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης σου ή η Κοινοτική του χωριού σου, οι Βιβλιοθήκες Πανεπιστημίων, Πολυτεχνείων, Ανωτάτων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Μουσείων και άλλων εκπαιδευτικών φορέων που τυχόν υπάρχουν στην περιοχή που κατοικείς, η Εθνική Βιβλιοθήκη στην Αθήνα κ.τ.λ. Θυμήσου πως οι Βιβλιοθήκες δεν έχουν μόνο βιβλία, αλλά επίσης εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες και άλλα έντυπα.

* Αντίστοιχα, μπορείς να αναζητήσεις οπτικοακουστικό υλικό σε διάφορες Δισκοθήκες, Ταινιοθήκες και Συλλογές Πολυμέσων

(«Πολυμεσοθήκες»,  Médiatheques).  Θυμήσου πως πολλές δημόσιες Βιβλιοθήκες διαθέτουν και τέτοια τμήματα.

* Τηλεοπτικές εκπομπές που ασχολούνται με το συγκεκριμένο θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις ή άλλες καλλιτεχνικές και επιστημονικές εκδηλώσεις σχετικές με το θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Επιστήμονες, τεχνολόγοι και τεχνικοί ειδικευμένοι σε αυτό το αντικείμενο: δικηγόροι, δικαστές, οικονομολόγοι, λογιστές, υπάλληλοι της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, υπάλληλοι διαφόρων υπουργείων και φορέων, υπάλληλοι υπηρεσιών της  Ευρωπαϊκής Ένωσης  κ.α.  Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους ανθρώπους.

* Φορείς και υπηρεσίες που έχουν στόχο την ευαισθητοποίηση αλλά και την θεσμοθετημένη ενημέρωση των πολιτών. Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους φορείς και υπηρεσίες.

* Διάφοροι Ιστοχώροι, όπως:

  1. Αμερικάνικος ερυθρός σταυρός: http://www.redcross.org
  2. Ελληνικός Ορειβατικός Σύνδεσμος Αθηνών: http://www.eosathinon.gr
  3. Ελληνικός Ορειβατικός Σύνδεσμος Αχαρνών:  http://www.eosacharnon.gr
  4. Ελληνικός Ορειβατικός Σύνδεσμος Θεσσαλονίκης: http://www.eosthessalonikis.gr
  5. Η Διεθνής Ομοσπονδία Ορειβατικών Συνδέσμων:  http://www.theuiaa.org
  6. Σπηλαιολογικός αθλητικός σύλλογος http://www.selas.org
  7. Διεθνής ένωση σπηλαιολογίας: http://www.uis-speleo.org
  8. Το επίσημο περιοδικό της διεθνής ένωσης σπηλαιολογίας:   https://scholarcommons.usf.edu/ijs

Και διάφοροι άλλοι δικτυακοί τόποι (ιστοσελίδες) όπου μπορείς να βρεις χρησιμοποιώντας γνωστές μηχανές αναζήτησης (π.χ. google, yahoo κ.α.) πάντα όμως με την βοήθεια ενός ενήλικου που έχει σχέση με το Διαδίκτυο.

Και φυσικά μην ξεχνάς ότι βοήθεια μπορείς κάθε φορά να ζητάς από τους Γονείς και την υπόλοιπη οικογένειά σου, τους φίλους σου, τους εκπαιδευτικούς σου, τον Ιερέα της περιοχής σου και βέβαια, τον Ενωμοτάρχη και τον Αρχηγό σου.

 

Κατηγορία → Θάλασσα

Εισαγωγή

Περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα η Ελλάδα δέχτηκε την ευεργετική επίδραση της θάλασσας, γιατί αυτή περιβρέχει κατά τα δύο περίπου τρίτα τον ελληνικό ηπειρωτικό χώρο και σχηματίζει ένα πλήθος μεγάλων νησιών. Γι’ αυτό, από τους αρχαιότατους χρόνους, οι Έλληνες εξοικειώθηκαν με τη θάλασσα και έδειξαν μια σπάνια ναυτική ιδιοφυΐα και κλίση προς τα θαλασσινά επαγγέλματα. Πρώτοι οι Έλληνες κατασκεύασαν πλοία και πρώτοι αυτοί  ίδρυσαν αποικίες.

Έχεις σκεφτεί ποτέ πόσες πλωτές πολιτείες ταξιδεύουν καθημερινά , πόσοι ονειρεύονται στη θέα της θάλασσας ,

Πόσοι ζουν από αυτή;

Πόσες άγνωστες χώρες ανακαλύφθηκαν σε ταξίδια μεγάλων θαλασσοπόρων ;

Στο ταξίδι σου στη θάλασσα θα ανακαλύψεις πράγματα που θα σε κάνουν να τη λατρέψεις, να μάθεις ότι τραβώντας την άγκυρα ένας παράδεισος γνώσης απλώνεται γύρω σου .

Περιεχόμενα

Παρακάτω σου παραθέτουμε έναν κατάλογο με το τι ενδεικτικά περιέχει αυτή η Κατηγορία:

  • Ναυτικά Μουσεία
  • Τύποι σκαφών
  • Τεχνικά θέματα σκαφών
  • Ναυτικοί κόμποι – φιμώματα – σχοινιά ναυτιλίας
  • Διεθνής Κανόνες Αποφυγής Συγκρούσεων στη Θάλασσα
  • Άγκυρες – Αγκυροβολία
  • Επικοινωνία στη Θάλασσα – (Ναυτικός Κώδικας –κώδικας Morse –  Δια βραχιόνων –Vhf – σήματα ημέρας και νύχτας)
  • Ναυτιλία (Χάρτης – πυξίδα – στίγμα -προσανατολισμός)
  • Αεροδυναμική – Υδροδυναμική – Στροφές Ιστιοπλοϊκού σκάφους
  • Μετεορολογία
  • Ιστορικά πλοία
  • Ναυσιπλοϊα στο πέρας των αιώνων
  • Παγκόσμιος και Ελληνικός Ναυτοπροσκοπισμός
  • Κατηγορίες και τύποι ναυτοπροσκοπικού σκάφους
  • Ονοματολογία Ν/Π σκάφους
  • Η Κωπηλασία με το Ναυτοπροσκοπικό Σκάφος
  • Η Ιστιοπλοϊα με το Ναυτοπροσκοπικό Σκάφος
  • Διακυβέρνηση κωπήλατου Ν/Π σκάφους
  • Διακυβέρνηση ιστιοφόρου Ν/Π σκάφους
  • Χειρισμοί Έκτακτων Αναγκών
  • Προετοιμασία Ν/Π σκάφους για πολυήμερο ταξίδι (πλήρωμα-ένδυση- διατροφή-εξαρτία)
  • Συντήρηση ξύλινου Ν/Π σκάφους
  • Συντήρηση πολυεστερικού Ν/Π σκάφους
  • Συντήρηση σιδερένιου Ν/Π σκάφους
  • Συντήρηση εξαρτίας Ν/Π σκάφους
  • Λεμβοδρομίες
  • Υποθαλάσσιο περιβάλλον
  • Προστασία της Θαλάσσια Χελώνας
  • Προστασία της Θαλάσσιας Φώκιας
  • Οι Αλυκές και το αλάτι
  • Παγκόσμια και Ελληνική εμπορική ναυτιλία
  • Ναυπηγική
  • Πολεμικό Ναυτικό
  • Λιμενικό Σώμα
  • Ψάρεμα με καλάμι
  • Υποβρύχιο ψάρεμα

Μέθοδος Εργασίας

Ο τρόπος που θα εργασθείς είναι πολύ απλός και περιγράφεται αναλυτικά παρακάτω. Πιο συγκεκριμένα, κάνε τα εξής:

1) Επέλεξε μία θεματική  ενότητα, όπως αυτή περιγράφεται παραπάνω στο «Περιεχόμενα», π.χ.

«τύποι σκαφών».

2) Αναζήτησε μεθοδικά σε διάφορες πηγές (βλ. παρακάτω) και συγκέντρωσε σχετικές πληροφορίες (π.χ. για την τράτα: τι είναι, από τι κατασκευάζεται, ιστορία, που χρησιμοποιείται κτλ) και σύλλεξε τα αποτελέσματα.

3) Παρουσίασε τα αποτελέσματά σου, με μια δεκάλεπτη παρουσίαση ή μικρή έκθεση, στην Ενωμοτία ή την Ομάδα σου. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις  αφίσες, φωτογραφίες, φωτοδιαφάνειες (slides), διαφάνειες, ηλεκτρονικές διαφάνειες (π.χ. PowerPoint), βίντεο (video), μουσική, τραγούδι, ποίηση, μαντινάδες, παροιμίες, θέατρο, θεατρικό παιχνίδι, σκετς, ζωγραφική, γλυπτική, χορό, παντομίμα, να φτιάξεις μία μικρή εφημερίδα ή ένα έντυπο, όλα μαζί ή κάποια από αυτά και γενικά, κάθε πρωτότυπο τρόπο που θα φανταστείς.

4) Δημιούργησε ένα σχετικό παιχνίδι που θα παίξετε στην Ενωμοτία ή στην Ομάδα σου ή βοήθησε, σε συνεργασία με τον Ενωμοτάρχη σου, τον Αρχηγό σου και το Συμβούλιο Τιμής, στην διοργάνωση μιας δράσης προσφοράς της Ομάδας σου που θα έχει σχέση με τα αποτελέσματα των ευρημάτων σου (π.χ. μία δράση ψαρέματος με τράτα).

Πηγές Αναφοράς

Για να είναι η αναζήτησή σου καλή, κι άρα η όλη σου εργασία σου κατά το δυνατόν πλήρης, θα χρειαστείς διάφορες, όπως λέμε, «πηγές αναφοράς». Αυτές περιλαμβάνουν τόσο κείμενα (βιβλιογραφία, αρθογραφία, ειδησεογραφία  κ.τ.λ.), όσο και εικόνες, φωτογραφίες, άλλα οπτικοακουστικά μέσα (μουσική, κινηματογραφικές ταινίες, video, ντοκιμαντέρ, κ.τ.λ.) και πολυμέσα (multimedia), το διαδίκτυο (internet) αλλά ακόμα και διάφορα πρόσωπα που μπορούν να σε βοηθήσουν σχετικά («ζωντανές πηγές» ή «μαρτυρίες»).

Τέτοιες πηγές μπορούν να είναι:

* Διάφορες Βιβλιοθήκες: η προσωπική σου, αυτή της οικογένειάς σου, του Σχολείου σου, της Ενορίας ή της Θρησκευτικής κοινότητας που ανήκεις, της Ενωμοτίας, της Ομάδας και του Συστήματός σου, η Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης σου ή η Κοινοτική του χωριού σου, οι Βιβλιοθήκες Πανεπιστημίων, Πολυτεχνείων, Ανωτάτων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Μουσείων και άλλων εκπαιδευτικών φορέων που τυχόν υπάρχουν στην περιοχή που κατοικείς, η Εθνική Βιβλιοθήκη στην Αθήνα κ.τ.λ. . Θυμήσου πως οι Βιβλιοθήκες δεν έχουν μόνο βιβλία, αλλά επίσης εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες και άλλα έντυπα.

* ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Ακτοπλοϊκή Ναυτιλία για Ναυτοπροσκοπικές Λέμβους και Μικρά Σκάφη. Ηλία Λαδά / Εκδόσεις Ίδρυμα Ευγενίδου & ΣΕΠ.
  • H Ιστιοπλοΐα και η τέχνη της για Προσκόπους. Ηλια Λαδά / Εκδόσεις Ίδρυμα Ευγενίδου & ΣΕΠ.
  • Εγχειρίδιο Ναυτοπροσκόπων / Εκδόσεις ΣΕΠ 1980
  • Βιβλιογραφία Εντύπων Σχολών Κυβερνήτου και Λεμβάρχου Ναυτοπροσκοπικού Σκάφους
  • Η Ιστιοπλοΐα και η τέχνη της. Π.Στρούζα /Εκδόσεις Π.Ο.Ι.Α.Θ.
  • Ελληνική Παραδοσιακή Ναυπηγική. Κώστα Δαμιανίδη / Εκδόσεις ΕΤΒΑ
  • History of Evolution Sailing Yachts.

* ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

  • Yachts motor and Sailing
  • Yachting
  • Πλεύση
  • Seastyle
  • Ιστιοπλοϊκός Κόσμος
  • Ναυτική Ελλάς
  • Ναυτικά Χρονικά
  • Εφοπλιστής

* Αντίστοιχα, μπορείς να αναζητήσεις οπτικοακουστικό υλικό σε διάφορες Δισκοθήκες, Ταινιοθήκες και Συλλογές Πολυμέσων («Πολυμεσοθήκες»,  Médiatheques). Θυμήσου πως πολλές δημόσιες Βιβλιοθήκες διαθέτουν και τέτοια τμήματα.

* Τηλεοπτικές  εκπομπές  που  ασχολούνται  με  το συγκεκριμένο θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις ή άλλες καλλιτεχνικές  και επιστημονικές εκδηλώσεις σχετικές με το θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Επιστήμονες, τεχνολόγοι και τεχνικοί ειδικευμένοι σε αυτό το αντικείμενο: δικηγόροι, δικαστές, οικονομολόγοι, λογιστές, υπάλληλοι της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, υπάλληλοι διαφόρων υπουργείων και φορέων, υπάλληλοι υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κ.α.   .  Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους ανθρώπους.

* Φορείς και υπηρεσίες που έχουν στόχο την ευαισθητοποίηση αλλά και την θεσμοθετημένη ενημέρωση των πολιτών. Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους φορείς και υπηρεσίες.

* Διάφοροι Ιστοχώροι, όπως:

  1. Ναυτότοπος: http://www.naftotopos.gr/
  2. Ναυτιλία: http://www.nautilia.gr/
  3. Tall ships adventure: http://www.tallships.org/
  4. Animated knots: http://www.animatedknots.com/
  5. Το πλοίο vasa: https://www.vasamuseet.se/
  6. Πολεμικό ναυτικό: http://www.hellenicnavy.gr/
  7. Cutty sark: http://cutty-sark.org/
  8. America’s cup museum: http://www.acmuseum.com/
  9. Ναυτικό μουσείο Ελλάδας: http://www.hmmuseum.gr/
  10. Υπουργείο εμπορικής ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής:  http://www.yen.gr/
  11. Ελληνική ένωση προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος: http://www.helmepa.gr/
  12. Σύλλογος προστασίας της θαλάσσιας χελώνας: http://www.archelon.gr/
  13. Κοινωφελές ίδρυμα Αλέξανδρος Ωνάσης: http://www.onassis.org/
  14. Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: http://www.snfoundation.org/
  15. Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο: http://www.naval.ntua.gr
  16. Α.Τ.Ε.Ι.  Αθηνών Τμήμα Ναυπηγών: http://www.teiath.gr
  17. Πανεπιστήμιο Πειραιά: http://www.unipi.gr
  18. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: http://www.aegean.gr

Και διάφοροι άλλοι δικτυακοί τόποι (ιστοσελίδες) όπου μπορείς να βρεις χρησιμοποιώντας γνωστές μηχανές αναζήτησης (π.χ. google, yahoo κ.α.) πάντα όμως με  την βοήθεια ενός ενήλικου  που έχει σχέση με το Διαδίκτυο.

Και φυσικά μην ξεχνάς ότι βοήθεια μπορείς κάθε φορά να ζητάς από τους Γονείς και την υπόλοιπη οικογένειά σου, τους φίλους σου, τους εκπαιδευτικούς σου, τον Ιερέα της περιοχής σου και βέβαια, τον Ενωμοτάρχη και τον Αρχηγό σου.

Κατηγορία → Αέρας (ειδικότητα αεροπροσκόπων)

Εισαγωγή

Από την αρχή της ύπαρξης του ο άνθρωπος ονειρευόταν να πετάξει, να φτάσει ψηλά, να αγγίξει τον ουρανό. Από το μύθο του Ικάρου, τα πειράματα του Da Vinci, τις φανταστικές πτητικές μηχανές του Ιουλίου Βερν τελικά το όνειρο γίνετε πραγματικότητα, με την πρώτη καταγεγραμμένη πτητική κατασκευή των αδελφών Wright, που κατάφερε να πετάξει στον αέρα. Η εξέλιξη σε σχέση με τα πτητικά μέσα από την αρχή του προηγούμενου αιώνα ήταν ταχύτατη και η κατάκτηση των αιθέρων ήταν θέμα χρόνου.

Το αντικείμενό μας λοιπόν  σε αυτή την κατηγορία περιέχει μια τεραστία ποικιλία θεμάτων τα οποία παραθέτοντας παρακάτω. Έτσι μέσω αυτής της ερασιτεχνικής ασχολίας καλείσαι να μελετήσεις και να παρουσιάσεις τις γνώσεις σου πάνω σε οποιοδήποτε θέμα σχετίζετε με τον «ΑΕΡΑ».

Περιεχόμενα

Παρακάτω σου παραθέτουμε έναν κατάλογο με το τι ενδεικτικά περιέχει αυτή η Κατηγορία:

  • Ιστορία της παγκόσμιας και της Ελληνικής πολιτικής και πολεμικής αεροπορίας
  • Αερομοντελισμός
  • Πυραυλομοντελισμός
  • Στατικά αερομοντέλα
  • Ανεμοπορία
  • Αεροναυπηγική
  • Αεροναυτιλία
  • Εξερεύνηση διαστήματος (διάστημα, διαστημόπλοια, δορυφόροι)
  • Μετεωρολογία
  • Ανεμόπτερο
  • Αερόστατο
  • Πολεμικά αεροσκάφη
  • Πολιτικά αεροσκάφη
  • Ελικόπτερα
  • Αερόπλοια (Zeppelin)
  • Υδροπλάνα
  • Πτητικά μέσα έρευνας και διάσωσης
  • Αλεξίπτωτο πλαγιάς
  • Ελεύθερη πτώση
  • Αετοί (kites)
  • Σαΐτες
  • Ραδιοεντοπιστές (RA.D.A.R.)
  • Αερολιμένες (Ελληνικοί, διεθνής, εξοπλισμός)
  • Έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας (ασφάλεια πτήσεων)
  • Τηλεκατεύθυνση

Μέθοδος Εργασίας

Ο τρόπος που θα εργασθείς είναι πολύ απλός και περιγράφεται αναλυτικά παρακάτω. Πιο συγκεκριμένα, κάνε τα εξής:

1) Επέλεξε μία θεματική ενότητα, όπως αυτή που περιγράφεται παραπάνω στο «Περιεχόμενα», π.χ.

«αερομοντελισμός».

2) Αναζήτησε μεθοδικά σε διάφορες πηγές (βλ. παρακάτω) και συγκέντρωσε σχετικές πληροφορίες (π.χ. για τον αερομοντελισμό: υλικά εργαστηρίου, σχέδια, υλικά κατασκευής κ.τ.λ.) και σύλλεξε τα αποτελέσματα.

3) Παρουσίασε τα  αποτελέσματά σου, με μια δεκάλεπτη παρουσίαση ή μικρή έκθεση, στην Ενωμοτία ή την Ομάδα σου. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις αφίσες, φωτογραφίες, φωτοδιαφάνειες (slides), διαφάνειες, ηλεκτρονικές διαφάνειες (π.χ. PowerPoint), βίντεο (video), μουσική, τραγούδι, ποίηση, μαντινάδες, παροιμίες, θέατρο, θεατρικό παιχνίδι, σκετς, ζωγραφική, γλυπτική, χορό, παντομίμα, να φτιάξεις μία μικρή εφημερίδα ή ένα έντυπο, όλα μαζί ή κάποια από αυτά και γενικά, κάθε πρωτότυπο τρόπο που θα φανταστείς.

4) Δημιούργησε ένα σχετικό παιχνίδι που θα παίξετε στην Ενωμοτία ή στην Ομάδα σου ή βοήθησε, σε συνεργασία με τον  Ενωμοτάρχη σου, τον Αρχηγό σου και το Συμβούλιο Τιμής, στην διοργάνωση μιας δράσης προσφοράς της Ομάδας σου που θα έχει σχέση με τα αποτελέσματα των ευρημάτων σου (π.χ. παιχνίδι γνώσεων σε ένα αεροδρόμιο ή σε κάποιο μουσείο).

Πηγές Αναφοράς

Για να είναι η αναζήτησή σου καλή, κι άρα η όλη σου εργασία σου κατά το δυνατόν πλήρης, θα χρειαστείς διάφορες, όπως λέμε, «πηγές αναφοράς». Αυτές περιλαμβάνουν τόσο κείμενα (βιβλιογραφία, αρθογραφία, ειδησεογραφία  κ.τ.λ.), όσο και εικόνες, φωτογραφίες, άλλα οπτικοακουστικά μέσα (μουσική, κινηματογραφικές ταινίες, video, ντοκιμαντέρ, κ.τ.λ.) και πολυμέσα (multimedia), το διαδίκτυο (internet) αλλά ακόμα και διάφορα πρόσωπα που μπορούν να σε βοηθήσουν σχετικά («ζωντανές πηγές» ή «μαρτυρίες»).

Τέτοιες πηγές μπορούν να είναι:

* Διάφορες Βιβλιοθήκες: η προσωπική σου, αυτή της οικογένειάς σου, του  Σχολείου σου, της Ενορίας ή της Θρησκευτικής κοινότητας που ανήκεις, της Ενωμοτίας, της Ομάδας και του Συστήματός σου, η Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης σου ή η Κοινοτική του χωριού σου, οι Βιβλιοθήκες Πανεπιστημίων, Πολυτεχνείων, Ανωτάτων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Μουσείων και άλλων εκπαιδευτικών φορέων που τυχόν υπάρχουν στην περιοχή που κατοικείς, η Εθνική Βιβλιοθήκη στην Αθήνα κ.τ.λ. . Θυμήσου πως οι Βιβλιοθήκες δεν έχουν μόνο βιβλία, αλλά επίσης εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες και άλλα έντυπα.

* Αντίστοιχα, μπορείς να  αναζητήσεις οπτικοακουστικό υλικό σε διάφορες Δισκοθήκες, Ταινιοθήκες και Συλλογές Πολυμέσων («Πολυμεσοθήκες»,  Médiatheques). Θυμήσου πως πολλές δημόσιες Βιβλιοθήκες διαθέτουν και τέτοια τμήματα.

* Τηλεοπτικές  εκπομπές  που  ασχολούνται  με  το συγκεκριμένο θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις ή άλλες καλλιτεχνικές και επιστημονικές εκδηλώσεις σχετικές με το θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.

* Επιστήμονες, τεχνολόγοι και τεχνικοί ειδικευμένοι σε αυτό το αντικείμενο: δικηγόροι, δικαστές, οικονομολόγοι, λογιστές, υπάλληλοι της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, υπάλληλοι διαφόρων υπουργείων και φορέων, υπάλληλοι υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κ.α. .  Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους ανθρώπους.

* Φορείς και υπηρεσίες που έχουν στόχο την ευαισθητοποίηση αλλά και την θεσμοθετημένη ενημέρωση των πολιτών. Ζήτησε την βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους φορείς και υπηρεσίες.

* Διάφοροι Ιστοχώροι, όπως:

  1. Αερομοντελισμός στην Ελλάδα: https://www.aeromodelling.gr/
  2. Πολεμική Αεροπορία: http://www.haf.gr/el/
  3. Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών: http://www.aia.gr/
  4. Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία: http://www.hnms.gr/hnms/greek/index_html
  5. Ένωση Ελλήνων Ραδιοερασιτεχνών: http://www.raag.org/amateur_gr.html
  6. Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών: http://www.noa.gr/

Και διάφοροι άλλοι δικτυακοί τόποι (ιστοσελίδες) όπου μπορείς να βρεις χρησιμοποιώντας γνωστές μηχανές αναζήτησης (π.χ. google, yahoo κ.α.) πάντα όμως με την βοήθεια ενός ενήλικου που έχει σχέση με το Διαδίκτυο.

Και φυσικά μην ξεχνάς ότι βοήθεια μπορείς κάθε φορά να ζητάς από τους Γονείς και την υπόλοιπη οικογένειά σου, τους φίλους σου, τους εκπαιδευτικούς  σου, τον Ιερέα της περιοχής σου και βέβαια, τον Ενωμοτάρχη και τον Αρχηγό σου.